Tilaa Kantri ry:n uutiskirje

Työpaikkailmoitus: Kantri ry 2.3.2020

Hankeaktivaattori

Tampereen seutukunnan Leader-ryhmä Kantri ry palkkaa paikalliskehittäjän, ”hankeaktivaattorin”, kuukausipalkkaiseen määräaikaiseen sijaisuuteen 1.5. – 30.9.2020 toimintarahatyöhön.

Hankeaktivaattorin tehtäviin kuuluu osallistuminen mm. seuraaviin: neuvonta hankkeen haun ja toteutuksen eri vaiheissa, hakemusten vastaanotto ja paperihakemusten syöttäminen Hyrrään, hakemusten käsittely ja arviointi, strategiasta tiedottaminen, toiminnan seuranta, tilastointi ja raportointi sekä talouden hallintaan liittyvät tehtävät.

Hakijalta edellytetään mm. seuraavia ominaisuuksia:

• olet kiinnostunut maaseudun kehittämisestä sekä maaseudun ja kaupungin vuorovaikutuksesta
  • olet nopea oppimaan, innostunut ja innostava
  • sinulla on hyvät vuorovaikutustaidot ja osaat kuunnella
  • sinulla on sujuva kirjallinen ilmaisu
  • osaat hyödyntää tietotekniikkaa ja sosiaalista mediaa
  • sinulla on tehtävään soveltuva tutkinto, koulutus tai työn mukana tullutta osaamista
  • puhut ja kirjoitat sujuvaa englantia
  • sinulla on ajokortti ja auto käytettävissäsi

Kokemus Leader-ryhmän toiminnasta, yhteisöjen kehittämisestä ja hanketyöstä sekä alueen tuntemus ovat eduksi.

Tehtävään valittavaan sovelletaan koeaikaa 4 kk. Tehtävään valittava voi olla osa-aikaisesti myös Kantrin muiden hankkeiden palveluksessa. Tehtävässä voi olla jonkin verran ilta- ja viikonlopputyötä. Keskimääräinen viikoittainen työaika on 38 h, työaika tasataan 3 viikon ajanjaksona.

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen pyydetään lähettämään 15.3.2020 mennessä sähköpostilla osoitteeseen kari.kylkilahti@kantriry.fi

Lisätietoja tehtävästä antaa toiminnanjohtaja Kari Kylkilahti, p. 040 707 1470.

Tiedote: Raudanmaa kyläyhdistys ry 13.2.2020

EU valitsi edelläkävijöitä kehittämään Euroopan maaseutua

Raudanmaan kyläalue puolen tunnin etäisyydellä Tampereesta on valittu Euroopan komission maatalouden pääosaston alaiseen pilottihankkeeseen yhtenä viidestä kylästä Euroopassa. "Preparatory action - Smart Rural Areas in the 21st Century" -hankkeessa luodaan älykkäiden kylien strategioita ja toteutetaan niitä myös käytännössä. Ensimmäiset viisi pilottikylää toimivat esimerkkeinä hankkeeseen myöhemmin tänä vuonna valittaville 12 muulle eurooppalaiselle kylälle ja sen jälkeen hankkeen tulokset ja yhteistyöverkostot ovat käytettävissä tulevien älykkäiden kylien kehittämiseen Euroopassa. Tarkoitus on levittää toimivia käytäntöjä ja malleja koko Euroopan maaseutualueiden kehittämiseen suoraan kylistä kyliin. Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Euroopan älykkäiden kylien verkoston ja paikallisen Leader-organisaation Kantri ry:n kanssa.

Innovatiiviset hankkeet lisäävät kylän elinvoimaa

Raudanmaan kylän aktiivit ovat iloisia ja ylpeitä Euroopan tason luottamuksesta raudanmaalaiseen tekemiseen. Kyläyhdistyksen hallituksen mukaan älykäs kylä on sellainen, joka kehittää toimintojaan ennakkoluulottomasti, yhteistyössä erilaisten kumppanien kanssa ja hyödyntäen nykyaikaista teknologiaa. Raudanmaalla on rakennettu oma vesi- ja viemäriverkosto ja vuoden 2019 lopussa on saatu valmiiksi ainutlaatuinen pilottiprojekti, jossa valokuituverkko rakennettiin yhteishankkeena Elenian kanssa. Tällä hetkellä kyläläiset työstävät innovatiivista konseptia monipalvelukeskukselle, josta kaavaillaan uutta kylän sydäntä lopetetun koulun tilalle. Asukkaat ovat olleet aktiivisesti mukana monipalvelukeskuksen ideoinnissa ja tavoitteena on tarjota tiloja, jotka mahdollistavat liikunnan ja muut harrastukset, kokousten ja juhlien järjestämisen, sekä vuokratilojen käytön pienyrittäjien palveluihin ja etätyöhön. Tavoitteena on luoda kylän toimintakeskus, josta hyötyvät niin kyläläiset arjessa, kuin julkiset ja yksityiset palvelut sekä matkailu.

Raudanmaan kyläalue on myös mukana Suomen älykkäin kylä -kilpailussa, jonka kokoontumisten tiimoilta kylät saavat kehitysideoita omien suunnitelmiensa tueksi. Kylien verkostoituminen on myös yksi tärkeä tapa jakaa onnistuneita kokemuksia ja luoda yhteistyölle pohjaa. Raudanmaan kylän toimintasuunnitelmassa on myös digitaalisen kyläportaalin kehittäminen, jonka tiimoilta ollaan virittämässä usean Sydän-Hämeen kylän yhteistyötä.

Lähimaaseutu tarjoaa mahdollisuuksia koko Tampereen kaupunkiseudulle ja Raudanmaalla on tarkoitus ottaa nämä mahdollisuudet tuottavaan käyttöön. Ideoita kyläalueen kehittämiseen riittää ja toimintasuunnitelman työstäminen yhdessä kyläläisten kanssa jatkuu aktiivisesti 2020.

Raudanmaa on aktiivinen ja nuorekas

Raudanmaa sijaitsee Pirkanmaalla kahden suuren järven, Längelmäveden ja Vesijärven välissä, keskellä elävää maaseutua. Tampereen keskustaan matkaa on 30 min ja Oriveden keskustaan 20 min. Voimme puhua todellisesta lähimaaseudusta, sillä meille pääsee myös julkisilla kulkuvälineillä.

Raudanmaan asukasluku on noin 600 ja ikäjakauma on pysynyt monipuolisena, kun myytyihin omakotitaloihin on muuttanut nuoria ihmisiä ja lapsiperheitä. Alueen kouluikäisten lasten lukumääräkin on viimeisen 30-vuoden ajan liikkunut samalla tasolla. Alueella toimii useita yrittäjiä sekä neljä aktiivista yhdistystä. Yhteistyö, yhteisöllisyys sekä toisista välittäminen on aina ollut alueemme vahvuus. Olemme järjestäneet monipuolisesti harrastusmahdollisuuksia ja toimintaa, jonne myös muut kuin yhdistysten jäsenet ovat aina tervetulleita osallistumaan. Täytynee myös kehaista, että Tokion Slush-tapahtumassa 2018 Suomesta oli mukana vain kaksi yritystä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta - ja ne molemmat olivat Raudanmaalta!

Raudanmaa - palveleva, uudistuvan toimintakulttuurin ja sujuvan elämisen kylä Kangasalla.

Lisätietoa "Preparatory action - Smart Rural Areas in the 21st Century" -hankkeesta antavat:

Raudanmaan kylä:

Heini Niklas-Salminen, kyläaktiivi, Raudanmaan kyläkuituosuuskunta, hallituksen pj. heini@tilaisuus.fi; puh:040-5440800
Pirkko Syrjäläinen, Raudanmaan Maatiaisnaiset ry. pj. ; Pirkko.Syrjalainen@berner.fi; puh. 050-3447264
Mirka Huhtanen, Smart Villages Network -yhteistyö mirka@leona.fi; puh. 050-4873328
Jussi Tanila, Kyläyhdistyksen pj. jussi.tanila@gmail.com;  puh. 040-5647417

Preparatory action - Smart Rural Areas in the 21st Century - Suomen asiantuntija: Kim Smedslund ; kim.Smedslund@suomenkylat.fi

Leader Kantri ry:n toiminta Pirkanmaalla: Kari Kylkilahti; kari.kylkilahti@kantriry.fi

www.smart-village-network.eu

www.raudanmaa.com

Johanna Veijanen Pirkanmaan viiden Leader-ryhmän yhteinen tiedottaja

Johanna Veijanen, tiedottajaJohanna Veijanen, tiedottajaVeijanen toimii Leader-Pirkanmaa -viestinnän kehittämishankkeessa 1.7.2018 - 31.12.2020, jota hallinnoi Kantri ry.

Hankkeen päätoimijat ovat Pirkanmaan Leader-ryhmät: Aktiivinen Pohjois-Satakunta ry, Joutsenten reitti, Kantri ry, PoKo ry ja Pirkan Helmi ry.

Aiemmin Tampereen seudun ammattiopistossa media-alan opettajana työskennellyt Veijanen tuo monipuolista osaamista erityisesti visuaalisesta viestinnästä.
Hän on suorittanut mediatuottamisen ylemmän amk-tutkinnon ja hänellä on kokemusta kansallisesta sekä kansainvälisestä hanketyöstä.

Johanna Veijanen p.  040 525 8836, johanna.veijanen(at)kantriry.fi

Mikäli sinulla on hankeidea, olethan yhteydessä oman alueesi Leader-ryhmään!

Pirkanmaan kuntien Leader-ryhmät:

AKTIIVINEN POHJOIS-SATAKUNTA: Ikaalinen, Kihniö ja Parkano.

JOUTSENTEN REITTI: Hämeenkyrö, Punkalaidun ja Sastamala

KANTRI: Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi.

PIRKAN HELMI: Akaa, Pälkäne, Urjala, Valkeakoski

POKO: Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Ruovesi ja Virrat

Pirkanmaan Leader-ryhmien yhteisen viestintähankkeen rahoitus on Pirkanmaan ELY-keskuksesta (Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma)